Cometa PanSTARRS – 15 Martie 2013

O noua seara senina, numai buna de observat o cometa…

Singurele impedimente in calea observarii in conditii optime au fost temperatura (in jur de 0 grade !) si vantul ce batea cu peste 50-60km/h, fix dinspre cometa🙂

Si eu cat si sotia mea am fost nevoiti sa stam mai mult in pozitia ghemuit langa masina pentru a mai reduce efectele devastatoare ale vantului asupra mainilor si ochilor…

Chiar si asa am putut urmari cometa in a sa coborare lenta spre orizontul vestic.

Identificarea cometei am facut-o cu binoclul 20×80, la aproximativ 40 de minute dupa apusul Soarelui.

Si pentru prima data de cand observam cometa (de pe 10 Martie), am reusit sa o vedem si cu ochiul liber, destul de usor, cu tot cu coada (estimata de noi la aproximativ jumatate de grad lungime, deci cat diametrul Lunii).

Incep cu probabil cea mai reusita imagine dintre cele realizate. Fotografia este un stack din 61 de cadre a 2 secunde expunere fiecare, realizate cu luneta de 65mm si Canon 550D. In imagine se observa si cateva stele.

PanSTARRS March 15, 2013_Maximilian

Am reprocesat imaginea cometei in mai multe feluri, pentru a evidentia fie zona ce inconjoara nucleul si inceputul celor doua cozi, fie intinderea cozilor:

PanSTARRS March 15, 2013

Cadrele din care a fost realizata imaginea e mai sus fac parte dintr-o serie mai lunga inceputa din momentul primei observatii cu binoclul si pana cand cometa a disparut pentru cateva minute in spatele unui front de nori.

Alte cateva cadre individuale, realizate tot cu luneta de 65mm:

IMG_3461 prel

IMG_3538 prel

IMG_3644 pre

Si o animatie a reaparitiei cometei din spatele frontului de nori, mult mai greu observabila decat in perioada anterioara intrarii in nori:

anim cometa apus 20fps

Se anunta vreme rece in urmatoarea perioada, insa daca e senin, merita urmarit spectacolul oferit de cometa PanSTARRS, vizibila deja cu ochiul liber.

Max

(15 Martie 2013)

UPDATE  (17 Martie 2013)

Am reprocesat doar imaginea centrala a cometei, realizand un stack din 269 cadre. Folosind gradientul de rotatie din softul Iris am reusit sa evidentiez cele doua jeturi principale ale cozii.

PanSTARRS_tails

Max

Leave a Reply

