Roiul deschis M 45 (Pleiadele) – 16/18 Noiembrie 2012

Am abandonat in ultima vreme astrofotografia planetara.

De ce ?

Pentru ca m-am concentrat mai atent asupra setup-ului pentru astrofotografia de cer profund, prin reglaje ale monturii, ale partilor mecanice, optice, si setari ale parametrilor softului de ghidaj (adica PHD).

Oarecum am luat-o de la capat cu astrofotografia…

Si ce test mai bun al “focalizarii” mele decat o noapte de astrofotografie. Bine, au fost doua sesiuni pana la urma, in noptile de 16/17 si 18/19 noiembrie, ambele efectuate la Cota 1000 in apropiere de Sinaia, pe un cer cu ceva ceata, magnitudinea limita la zenit fiind pe la +5.5. Ceva meteori au fost si ei vizibili, iar Calea Lactee destul de sfioasa, era prezenta pana aproape de orizontul vestic, la est fiind aproape invizibila…

In cea de a doua noapte de observatii am avut parte si de o Luna apunand, ce ilumina valea aflata la sud de Cota 1000, impreuna cu ceata care spre bucuria noastra (da, nu am fost singurul nebun pe acolo la -1 grad !) a ramas blocata acolo…jos. O imagine-martor:

Dar sa revin la subiect…

Obiectul ales pentru primele teste ale “noului” setup a fost roiul deschis Pleiadele, sau Messier 45.

Mai intai imaginea finala (destul de mare!):

Si acum detaliile:

Refractor ED 80mm cu reducator de focala si corector de camp (F/6.5)

Canon 550D la ISO 1600

Montura NEQ-6 controlata via PHD, urmarire facuta prin cautator 50mm si camera DSI I

21 de cadre cu timpi de expunere intre 4 si 9 minute.

Timp total de expunere: 1 ora 27 minute.

Fara dark-uri, flat-uri.

Efectul de cruce prezent la stelele mai stralucitoare este unul artificial realizat cu plug-in-ul pentru Photoshop, Star Spikes Pro 2.

In sfarsit, dupa aproape doi ani de cand ma gandesc/razgandesc in legatura cu urmarirea automata via  PHD, am reusit sa ajung la timpi mai lungi de expunere, si anume de 9 minute ! Un prim succes deci cu noile modificari…

Ce-i drept nu am avut parte de sesiuni “roz”, pentru ca la un moment dat, montura ori softul au zis…”gata cu ghidajul”, si drept dovada am “reusit” si un cadru “artistic”, bun drept fundal pentru fanii Star Trek (inclusiv eu):

Si cum imaginea de mai sus (cea “buna” nu cea…”artistica”) a avut la finalul procesarii un zgomot de imagine relativ redus, si cum magnitudinea limita atinsa ma asteptam sa fie destul de mica, ei bine am stat si am cautat in fundalul imaginii eventualele galaxii prezente. Pana acum am numarat vreo zece, dintre care cea mai evidenta este vizibila pe muchie in partea dreapta jos.

In imaginea de mai jos am marcat cele zece galaxii:

Ca o concluzie a acestor doua sesiuni pot sa spun ca desi ghidajul nu a fost 100% perfect (am “aruncat” vreo 30 de minute de expunere) totusi, cu mici ajustari, setup-ul folosit cred ca o sa fie unul nelipsit de la viitoarele mele deplasari la munte.

Si poate mai reusesc sa adun inca macar 2 ore de expuneri la M 45…

Max

(20 Noiembrie 2012)

 

UPDATE (25 Noiembrie 2012):
Am mai lucrat un pic la imagiena Pleiadelor incercand sa aduc in evidenta si cele mai slabe urme de nebulozitate prezente in cadru. Prima imagine de mai jos e la o rezolutie mai mare, si am incercat sa pastrez pe cat posibil si din culoarea din imaginea originala.

Cea de a doua imagine reprocesata e alb-negru, si la o rezolutie putin mai mica, insa e si procesata ceva mai agresiv:

 

Si, ca o prima colaborare cu un alt astrofotograf amator, Marian Lucian Achim, am reprocesat imaginea Pleiadelor si am suprapus-o peste rezultatul lui.

Procesarea este realizata integral in Photoshop.

Imaginea lui Marian este doar in canalul de culoare B (albastru) insa detaliile obtinute de el sunt superioare imaginii mele, astfel ca pe imaginea rezultata detaliile sunt in pondere de 60-70% din imaginea lui. Culorile si o parte din nebulozitate (plus spike-urile artistice) sunt din imaginea mea. Rezultatul final are un zgomot categoric mai redus decat ce am postat mai sus. Cele doua colturi diferite sunt datorate alinierii celor doua imagini, acestea fiind incadrate diferit. Detaliile tehnice sunt trecute in dreapta jos pe imagine.

Si un crop al regiunii centrale la rezolutie mai mare:

 

Max

8 Responses to “Roiul deschis M 45 (Pleiadele) – 16/18 Noiembrie 2012”

  1. Ai avut cumva optica putin aburita? …. parca asa vad din imaginea “Star Trek” ….. in rest este foarte reusita … bravo!

    • Mersi Marian. Da, spre finalul celei de a doua sesiuni se aburise obiectivul (umezeala f mare, ceata) si am fost nevoit sa il sterg dupa fiecare expunere de 4-5 minute. Efectul insa mi-a parut interesant. Chiar ma gandesc sa ma mai joc asa din cand in cand🙂

  2. nevermind Says:

    hey
    abureala, umezeala…let it be dar..
    felicitari DOMNULE DOCTOR IN FIZICA!!
    SI LA MAI MULTE CADRE DIN SPATIU!!!!

  3. Incep cu felicitarile mele!
    Recunosc ca sunt fan M45, deci si putin partinitoare, insa imaginile sunt foarte reusite. In special cadrul “artistic” (si eu fan Star Trek🙂 )
    Felicitari si lui Marian, imaginea rezultata din colaborare surprinde niste detalii interesante.
    La cat mai multe fotografii cu noul setup.

    • Multumesc frumos Loredana ! Sper sa scot maxim din el in special la anu’, cand poate o sa ma intalnesc si cu baietii (Marian, Emil) in zona Retezatului, unde cerul e “ceva” mai bun decat cel de care “dai” prin zona sud-estica a Romaniei.

Leave a Reply

