Detalii lunare in culori false – 2 Septembrie 2012

In noaptea de 1 spre 2 Septembrie am avut parte de o transparenta a cerului perfecta, cu valoarea de 5/5, si o Luna de un alb aparent imaculat (exceptand acele pete intunecate pe nume “maria”).

Seeingul insa nu a fost, cel putin nu de la inceput, asa cum as fi dorit (doar 3-4/10 in zona Lunii, aflata la o altitudine de aprox. 40 grade deasupra orizontului), asa ca am preferat sa achizitionez imagini ale diferitor zone lunare direct in focarul telescopului C 11, cu camera DBK 41 AU02.AS si filtru IR-pass 685nm.

Scopul propus a fost cel de a achizitiona cadre in infrarosu apropiat si de a le procesa apoi in diferite moduri pentru a scoate in evidenta detalii greu observabile prin achizitii “normale” (monocrom ori color direct in spectrul vizibil).

Toate imaginile de mai jos sunt stack-uri a 1000-1400 cadre, procesate in softurile Registax 6, Registax 5, AstraImage, iMerge si Photoshop CS2.

Incep cu prima regiune “fotografiata”, si anume Mare Crisium, in culori exagerate (false):

Urmatoarea regiune “observata digital” a fost zona craterului Aristarchus. Dupa ce am achizitionat cadrele pentru aceasta zona, am ales ca subiect craterul Copernic, fara sa imi dau seeama ca cele doua regiuni apropiate le pot apoi asambla intr-un colaj. Spre surprinderea/bucuria mea, asta am si reusit apoi acasa, realizand un colaj ce-i drept nu prea estetic, insa cu o oarecare continuitate.

In cele doua imagini lipite se observa un numar de cratere cu marginile ori exteriorul lor albastrui, semn al “nasterii” ceva mai recente fata de regiunile inconjuratoare, culoarea albastra indicand prezenta titanului (Ti) provenit din subteranul suprafetei lunare, prin expulzarea datorata fortei impactului asteroizilor cu suprafata lunara.

Am procesat zona craterului Copernic si intr-o imagine mult exagerata, combinand informatia de culoare cu o supra-procesare a razelor ramase in urma impactului:

Aceeasi regiune am reprocesat-o de asemenea si in alte trei forme, pentru a prezenta mai bine diferenta intre informatiile ce pot fi extrase dintr-o singura iamgine realizata cu filtru IR-pass. Colajul de mai jos prezinta cele trei variante:

prima-imaginea originala, procesata doar putin pentru contrast general cat si pentru evidentierea detaliilor,

a doua-imagine procesata puternic pentru reliefarea razelor si a craterelor cu halou (margine exterioara) intunecat,

si a treia– imagine procesata atat pentru reliefarea ceva mai bine a razelor cat si pentru aducerea “la suprafata” a culorilor false.

Pentru o vizualizare poate mai buna a diferentelor intre cele trei imagini, am realizat si o animatie (click pe imaginea de mai jos):

De asemenea, cele trei variante la dimensiunea (si acoperirea) maxima:

Pe langa aceste imagini lunare am avut ceva timp si seeing bun (5-6/10) pentru a mai realiza si cateva imagini cu planeta Jupiter. Deocamdata am procesat doar un set de cadre, urmand sa realizez si o animatie daca si celelalte fisiere .avi surprind planeta in momente de turbulenta mica. Imaginea de mai jos este un stack a 1400 cadre.

Max

(3 Septembrie 2012)

 

UPDATE (5 Septembrie 2012):

Imaginea cu Mare Crisium a ajuns LPOD-ul zilei de 5 septembrie.

Thank you again Chuck !

2 Responses to “Detalii lunare in culori false – 2 Septembrie 2012”

  1. Se pare ca ai inaugurat un nou tip de studiu al Selenei, cel putin la noi in tara. Felicitari.

    • Mersi Dragos. Sper sa si continui pe directia asta. Mai am de prelucrat cateva imagini recente, insa se pare ca in ultima vreme nu mai am timp deloc de procesare, doar de achizitie. Am peste 200 Gb ce asteapta procesarea. Dar una peste alta genul asta de imagistica ma atrage destul de mult cat sa o continui si cu alte ocazii.

Leave a Reply

