Nebuloasa Trompa de elefant – 20 octombrie 2011

Daca tot reusisem cu o noapte inainte sa testez cu succes sistemul pentru astrofoto de Deep Sky, am zis ca pot sa ies si in noaptea asta sa imi mai incerc “norocul” pe un obiect de cer profund, ceva mai greu insa.

Si ca sa iasa bine era nevoie sa dedic total sederea pe campul de langa Padurea Comana numai acelui obiect, oricare ar fi fost el.

Din pacate insa cerul nu prea a fost de acord, avand o magnitudine vizuala limita la zenit de +5.8, si o transparenta de 4/10 doar. Galaxia M 33 din Triunghiul se obseva foarte greu cu ochiul liber, numai dupa 15-20 secunde de privire intensiva cu coada chiului.

Subiectul insa pentru care imi pregatisem si hartile a fost unul foarte interesant: nebuloasa Elephant’s Trunk (Trompa elefantului) sau cu un nume mai stiintific IC 1396A.

Pentru a fi sigur ca “iese ceva”, am zis ca un minim de 2 ore jumatate ar fi un inceput.

Am tras 32 de cadre la ISO 3200 a cate 3 minute, si inca 12 cadre la ISO 1600 a cate 5 minute, pentru un timp total de expunere de 2h 36m !

Setup-ul e cel prezentat in postul anterior, in exact acea configuratie.

Si o varianta alb-negru:

Si inca una, tot alb-negru (ca nu prea mi-au iesit culorile cum trebuie), dar si crop:

Cred ca daca aveam un timp total de expunere de 5-6 ore iesea o imagine buna, insa pe langa conditiile cerului destul de slabe,  focalizarea imperfecta pe care am repetat-o de 5 ori, plus lipsa unui field-flattener pentru luneta, un subiect asa de greu nu are mari sanse de izbanda.

Daca aveam filtrul H alfa care mi-a sosit azi (21 oct) poate reuseam sa scot ceva mai mult din nebulozitatea ce contureaza nebuloasa obscura, insa o sa o mai incerc cu tot cu filtru cand o sa montez/testez si telecopul de 200mm F/5 cu ghidaj.

Si cum stateam langa echipament si mai declansam si mai faceam dithering manual, mai aruncam cate o privire si deasupra mea. Per total am reusit sa observ 10 meteori in 3 ore, din care 6-7 Orionide, plus un bolid galbui de magnitudine -5/-6 cu explozie si dara de 7-8 grade (ce a ramas pentru vreo 3-4 secunde vizibila) care a trecut foarte aproape de Jupiter, o priveliste de neuitat pentru o lunga perioada de timp.

A…si plus ca am verificat, ca si in seara precedenta de altfel dar am uitat sa mentionez, daca Jupiter lasa umbra. Ei bine in locul respectiv de observatii…lasa. Chiar daca e nevoie de un fundal alb ca sa poata fi observata, in mod clar gigantul Sistemului Solar isi trimitea fotonii spre mine iar eu opream o parte din ei🙂 .

Sesiunea a fost finalizata din nou cu un rasarit de Luna rosiatic, de data asta motivul pentru care nu am reusit sa o fotografiez a fost faptul ca ma “benoclam” la 300x (!) prin luneta de 80mm (!) cu noul Barlow 2.5x TeleVue Powermate (!) si ocular planetar de 5 mm focala la Jupiter, cu detalii impresionante pentru un asemenea diametru al instrumentului. De abia astept sa folosesc barlow-ul respectiv la imagistica planetara, pentru ca din cate mi-am data seama, corectia de cromaticitate e excelenta (bine la banii astia cred si eu🙂 ).

Max

21 octombrie 2011

 

Leave a Reply

