Pe la Comana 19 iunie 2011

Hmmm……………

Cu ce sa incep postul asta…

Cu nervii provocati de grataristii melteni sau cu fotografii ?

Nu pot altfel..

Deci, cu meltenii manelisti mancatori de mici si ragaitori de bere care se strang week-end de week-end la Comana ca sa…afume toata padurea si sa lase in urma lor numai gunoaie si carbuni fumeganzi. O gramada azi de vreo 20-25 de masini stranse in ce era candva poate cea mai frumoasa parte a padurii. O gramada de prosti, tarani in sensul rau al cuvantului, dobitoci ascultatori de sunete scoase de tiganii care vad ca invadeaza Romania, sau se inmultesc peste poate si ajung cica cantareti la posturi “inteligente” de televiziune, pro-basesciene.

Dar pe langa asta, ar mai fi si albinarii care s-au instalat in poienita proaspat defrisata anul asta. Parca la fiecare doua-trei zile mai apare cate un camion/masina cu rulota plina de stupi si se pozitioneaza in locuri strategice candva umblate de unele dintre cele mai rare specii de insecte si pasari de pe la Comana.

Cata prostie si cretinitate in tara asta frate…

Dar sa incerc sa revin usor la subiectul foto.

Deci azi, Duminica, am ajuns iar la Comana. Din nou l-am avut ca partener de expeditie pe Claudiu Tirifon.

Ajungem noi la padure, si dupa ce vad ca nu mai am cum sa ajung la copacul-Cerambyx din cauza stupilor, si nici in zona deltei Neajlov-ului nu pot sa opresc din cauza manelistilor-ragaitori, hotaram sa umblam prin locuri foarte rar vizitate de mine in cei 5 ani de cand vin la Comana.

Ce ma surprinde de data asta e nurul de mini-broscute care colinda padurea pe alei. Mini din cauza ca nu au mai mult de 15-17 mm in pozitie de repaus. Inca nu le-am identificat, dar urmeaza:

O alta specie de vietuitoare de care atat padurea cat si imprejurimile erau pline (peste 15 exemplare) a fost Inachis io:

Insa urmatoarea specie este, din pacate, mult mai rara decat marea majoritate a speciilor de insecte de la Comana.

E vorba de Rosalia alpina, specie superba din punctul meu de vedere. De fapt, e preferata mea intre toate speciile de coleoptere.

Exemplarul de azi e primul gasit pe anul asta. Si sper ca nu si ultimul; anul trecut am gasit foarte putini, poate doar vreo 5-6, pe cand acum doi ani am gasit in jur de 20. Din pacate si habitatul preferat al acestor superbi croitori e oarecum pe cale de disparitie: dupa ce ca dobitocii de Comana taie copacii ca nishte termite lipsite de minte, mai si “curata” padurea de copacii cazuti natural, copaci mai vechi si gauriti. Problema e ca tocmai pe fagi batrani si cazuti, in descompunere, sta Rosalia, care isi depune ouale pe astfel de “gunoaie” naturale cum le vad probabil “ingrijitorii” padurii. E unul dintre singurii gandaci-croitor care nu ataca copaci tineri/sanatosi, deci saraca specie e exterminata ce-i drept indirect din necunoasterea, indiferenta masei de melteni. IAR AM INCEPUT….gata, revin la poze. Doar doua cu acest exemplar mascul de Rosalia, exemplar care l-am luat in captivitate pentru a-i da drumul in alta zona ne afectata de….prostie.

Si dupa intalnirea cu Rosalia gasesc si doua exemplare de Liocola marmorata, ambele stand pe scoarta de copac:

Decidem sa parasim zona cu pricina si sa ne ducem la zona in care mut de obicei exemplarele de cerdo. Aici gasim pe o tulpina de…ceva, un trio de libelule. Nu am mai vazut pana acum, si pot sa zic de fapt ca nu am mai avut norc sa fotografiez, o “adunatura” de libelule in asa proximitate:

Pot sa spun ca dintre toate imaginile pe ziua de azi, asta e cea mai …reusita din punctul meu de vedere. Trei libelule intr-o imagine si in pozitile in care le-am “capturat” fotografic e un noroc rar !

Tot in zona asta gasesc si un exemplar femela de croitor-Akimerus schaefferi, primul din aceasta specie care il intalnesc:

Si ne deplasam noi mai departe, intr-o zona mai umbrita a padurii, dar unde, printre coroanele copacilor mai reusesc sa cada cateva raze de Soare. Aici, plin de Polygonia c-album, specie din care am observat cel putin 20 de exemplare azi. O fotografie in care se observa impreuna cu un exemplar de Argynis paphia, specie care la randul ei a fost dominanta ca numar azi-15 exempalre.

Si prin apropiere o omida de…………..

In imediata vecinatate a zonei in care zburau fluturii mai sus mentionati, gasisem eu acum vreo luna o geanta/haina ceva suba care la vremea aia se ascundea un gargaune ce isi facuse deja un inceput de stup, cu cateva larve tinere deja iesite din oua. Acum revin la geanta/haina si o rastorn sa vad cat a mai evoluat cuibul. Si a evoluat nu gluma. “Setul” de larve care le gasisem prima data erau acum deja in camera nimfala probabil in stadiu de nimfa, iar de jur imprejurul lor se pregateau alte larve deja mature sa isi inchida “portile”:

Stiu ca poate nu e o fotografie care sa prezinte lucruri “frumoase” insa asa e natura; frumusetea si placutul se imbina cu utilul si uratul🙂

Ne preagatim sa mergem si in alta parte a padurii, zona de est, o zona mult mai uscata si relativ descoperita. Insa pana sa plecam, “simtim” o pereche de ochi deasupra noastra: un uliu ne “supraveghea” timid, zburand pe deasupra copacilor:

Ce mi-as fi dorit acum un teleu de macar 300 mm…

Si plecam in partea de est a padurii Comana. Aici, ma gandesc eu ca daca tot am luneta de 80 mm in portbagaj, sa trag cateva fotografii si la Soare, cu petele de rigoare.

Mai jos o imagine realizata cu luneta ED de 80 mm la un raport F/D de 15. Imaginea e o suprapunere a 114 cadre. Evident ca am folosit un filtru solar, un Baader cu ND 5.

Imaginea are o rezolutie destul de mare, si se merita sa fie “privita” ca atare.

Si e si un “first” pentru mine, fiind prima imagine reusita cu profil astronomic realiazate de la Comana.

Dupa foto la Soare intram in padure, unde eu termiant de caldura ma opresc un pic “pe bara”. Aici gasim pe crengile unui “pui” de stejar mai multe omizi de Lymantria dispar, dintre care una a avut atentia mea:

Tot aici observa Claudiu un…ceva pe varful unei crengi, ascuns sub o frunza. Ma uit cu atentie si vad ca e un ditaimai paianjenul. Si asa ca incep o sesiune foto la un 8-picioare:

Frumos nu ?🙂

Dupa ce ne punem in miscare gasim si un exemplar de Natrix natrix omorat probabil de vreun caine ori bursuc; pacat, ca era o ditaimai femela de 1 metru lungime. Asta e…

O luam spre “iesirea” din padure, si trag o ultima (credeam eu) fotografie pe ziua asta:

Si ajung acasa. Dupa o temperatura de 34 grade cad oarecum rupt. Ma apuc seara sa scriu postul asta si…cu geamul deschis observ ca se aproprie un front fulgerator de nori. Rost pentru insectele din copacii vecini sa intre prin camere. Pe langa taunii de rigoare aferenti perioadei astea a anului, imi intra in camera si un superb mascul de tantar din specia Ctenophora ornata:

Max

One Response to “Pe la Comana 19 iunie 2011”

  1. Uite ca au iesit bine si petele solare, care nu se vedeau cine stie ce la fata locului. Tehnica de suprapunere si-a facut treaba.
    Ca noutati pentru mine – rosalia alpina – un exemplar foarte frumos “decorat”. (apropo, daca numele i se trage de la regiunile alpine, e putin departe de casa :P)
    Paianjenul – inca – neidentificat, frumos si urat in acelasi timp.. daca e posibil..
    Trecand peste “factorii turbulenti” amintiti de tine in debutul post-ului, in general “It was a good day for science”🙂. Putin cald, dar nu ma plang, se putea mult mai rau.

Leave a Reply

